Formarea profesională – ce este și cum te ajută în carieră?
Formarea profesională este un proces continuu de învățare, prin care îți dezvolți cunoștințele și aria de pregătire într-un anumit domeniu.
Dacă ar fi să ne gândim la un cuvânt prin care să definim piața muncii, cred că printre primele care ne-ar veni în minte ar fi dinamică. Dacă piața locurilor de muncă este dominată de schimbare, înseamnă că și noi trebuie să ne adaptăm.
Pregătirea din școală, studiile, educația și cursurile pe care le facem sunt importante. Ele sunt cele care la început de drum în viață ne ghidează către o anumită cale.
În societatea actuală se pune tot mai mult accent pe învăţarea continuă, văzută ca o formă de dezvoltare şi perfecţionare permanentă. Intrarea în piața muncii este startul experienței profesionale. Semnarea primului contract de muncă este poarta de intrare. Parcursul de aici înainte depinde de noi și de voința noastră!
Formarea profesională este reglementată prin Codul Muncii ca o formă de educație continuă pentru angajați, în completarea sistemului formal de învățământ. Orice program de formare profesională are scopul de a crește nivelul de competență profesională, iar acest lucru se obține prin diferite cursuri de pregătire.
Formarea profesională se poate realiza prin:
- Participarea la cursuri organizate de către angajator sau de către furnizorii de servicii de formare profesională din țară sau din străinătate.
- Stagii de adaptare profesională la cerințele postului şi ale locului de muncă.
- Stagii de practică şi specializare în țară şi în străinătate.
- Ucenicie organizată la locul de muncă.
- Alte forme de pregătire convenite între angajator şi salariat.
De asemenea, angajații pot participa și la diferite programe individuale de formare profesională, programe de training, coaching sau mentorat. Pot fi in aceeasi categorie și conferințele, activitățile de cercetare, voluntariat, diferite competiții profesionale, webinarii sau programe de internship.
Obiectivele formării profesionale
Formarea profesională are ca obiectiv principal îmbunătățirea abilităților și însușirea de noi cunoștințe. Programele au scopul de a oferi posibilitatea angajaților de a-și îmbunătăți competențele profesionale.
Iată câteva dintre obiectivele principale:
- Obținerea unei calificări profesionale.
- Adaptarea angajaților la cerințele locului de muncă și ale postului respectiv.
- Promovarea la locul de muncă.
- Dezvoltarea carierei profesionale.
- Actualizarea cunoștințelor și abilităților profesionale pentru locul de muncă respectiv.
- Perfecționarea pregătirii profesionale pentru ocupația de bază.
- Reconversia profesională pentru angajații care vor să lucreze în alt domeniu.
- Dobândirea de cunoștințe avansate.
Dezvoltarea competenţelor necesare angajării:
Cunoştinţele de bază sunt în principal oferite prin sistemele de învăţământ şi de formare profesională şi reprezintă fundamentul pe care se bazează perspectivele de angajare ale individului. Educaţia de bază ar trebui să menţină un echilibru între dobândirea de cunoştinţe şi dobândirea de competenţe, care să le permită indivizilor să înveţe singuri.
Cunoştinţele tehnice sunt achiziţionate parţial în cadrul sistemelor de învăţământ şi formare profesională şi parţial la locul de muncă, permiţând o identificare clară cu o ocupaţie. Ele s-au schimbat substanţial ca rezultat al noilor tehnologii de informare şi comunicare şi al dispariţiei liniilor clare de demarcaţie dintre ocupaţii, anumite competenţe de bază devenind esenţa diferitelor ocupaţii.
Competenţele sociale se dobândesc în general într-un mediu de lucru şi, în special, la locul de muncă. Acestea se referă în special la competenţe interpersonale precum: comportamentul la lucru, asumarea responsabilităţii, abilitatea de a coopera şi de a lucra ca membru al unei echipe, creativitate şi abordare a calităţii.
Posibilităţile de angajare şi capacitatea de adaptare a persoanelor sunt legate de modul în care acestea sunt capabile de a combina diferite tipuri de cunoştinţe şi competenţe şi de a le valorifica.
În acest context, indivizii devin principalii arhitecţi ai propriilor abilităţi şi pot combina competenţele dobândite prin rutele instituţionale tradiţionale cu cele dobândite prin experienţă la locul de muncă sau prin efort propriu de autoinstruire.
Recunoaşterea competenţelor indiferent de modul în care au fost dobândite:
Pentru ca indivizii să-şi îndeplinească într-o mai mare măsură responsabilităţile, ei trebuie mai întâi să poată intra în sistemele de formare profesională mai uşor. Acest lucru presupune familiarizarea cu aceste sisteme, lărgirea accesului şi o mai bună mobilitate între diferitele cursuri. Două posibile răspunsuri devin evidente.
Fie nivelul calificărilor este menţinut, caz în care numărul persoanelor fără documente privind calificarea creşte, fie numărul persoanelor care deţin un document de calificare trebuie crescut, punându-se astfel problema calităţii acelor calificări.
O nouă soluţie adoptată de unele ţări este de a nu renunţa la documentele de calificare, ci de a recunoaşte calificările parţiale şi de a-i încuraja pe cei respinşi de sistemul formal să-şi valorifice şi dezvolte competenţele pe care le posedă. Acreditarea de acest tip poate conduce la recunoaşterea cunoştinţelor tehnice şi a competenţelor dobândite în întreprindere.
Dorești să obții o calificare GRATUITĂ în cadrul proiectului nostru sau dorești să îtî certifici competențele și aptitudinile profesionale ?
Îți stăm la dispoziție pentru informații și înscriere:
ASOCIAȚIA HANDMADE ROMÂNIA
Bld. Ferdinand, nr. 30, municipiul Constanța, jud. Constanța
Telefon: 0720 500 063; 0724 320 220
E-mail: ahmr.neets@gmail.com
INSTITUTUL PENTRU DEZVOLTAREA RESURSELOR UMANE
Str. I. Ghe. Duca, nr. 46, municipiul Constanța, jud. Constanța
Telefon: 0788 498 223; 0784 292 785
E-mail: office@idru.ro
Întocmit,
Bobeș Ana-Maria
Expert promovare P1
22.05.2023