25.08.2023
ROLUL EDUCAŢIEI ÎN DEZVOLTAREA PERSONALĂ
Există o serie de factori care contribuie la creşterea importanţei învăţării pe tot parcursul vieţii în secolul al XXIlea în întreaga Uniune Europeană, dar şi în afara acesteia. Aceştia includ, din punct de vedere economic, o competiţie globală în creştere, o cerere mai mare de forţă de muncă mai bine calificată şi schimbări tehnologice rapide. Din punct de vedere social, factorii includ necesitatea integrării sociale reînnoite constant şi capacitatea de a participa la o societate democratică. Aceşti factori operează în contextul modificării profilurilor demografice şi a mobilităţii transfrontaliere crescute. România, asemenea altor state membre ale Uniunii Europene, se confruntă cu aceste provocări simultan, ceea ce necesită o extindere strategică a învăţării pe tot parcursul vieţii.
Educaţia formală Este furnizată în sistemul de învăţământ care include şcoli, colegii, universităţi şi alte instituţii de educaţie formală care acoperă, în mod normal, procesul de învăţământ formal continuu pentru copii şi tineri, în general începând de la vârsta de cinci-şapte ani şi continuând până la 20 sau 25 de ani. În România, acesta include clasa pregătitoare (un an), ciclul primar (patru ani), gimnazial (patru ani), liceal (patru/cinci ani) şi educaţia terţiară
Educaţia non-formală (1) este definită ca fiind orice fel de activitate educaţională intenţionată, organizată şi susţinută, care nu corespunde definiţiei educaţiei formale şi care, în general, nu conduce la atingerea unui anumit nivel de educaţie. Ea este furnizată, de obicei, în afara instituţiilor publice de învăţământ, însă este structurată pe obiective educaţionale, timp de studiu sau sprijin pentru învăţare şi se adresează persoanelor de toate vârstele.
Educaţia non-formală (2) Poate fi furnizată de angajatori, instituţii de învăţământ private, ONG-uri şi alte organizaţii. În funcţie de contextul specific al fiecărei ţări, educaţia non-formală poate cuprinde activităţi care să asigure alfabetizarea adulţilor, educaţia de bază pentru copiii aflaţi în afara sistemului de educaţie, aptitudini de viaţă, competenţe profesionale şi cultura generală. Definiţiile utilizate în Ancheta UE privind educaţia adulţilor includ cursuri, seminarii şi ateliere de lucru din afara sistemului de educaţie formală (inclusiv educaţia non-formală la distanţă), lecţii private, conferinţe sau cursuri de formare profesională sub îndrumare, toate fiind fie legate de locul de muncă sau fără legătură cu acesta. Învăţarea informală Rezultă din activităţile zilnice legate de muncă, familie sau petrecerea timpului liber. Aceasta nu este structurată (pe obiective de învăţare, timp de studiu şi sprijin pentru învăţare) şi, de obicei, nu se finalizează cu certificare. Învăţarea informală poate fi intenţionată sau neintenţionată. Include autoeducarea, în cadrul căreia persoana nu îşi testează cunoştinţele acumulate. Nu este coordonată instituţional şi, de obicei, nu este sistematică.
Cea mai faimoasă teorie asupra învăţării este aceea enunţată de Kolb (1981) şi se referă la învăţarea experienţială (învăţarea din practică), bazată pe următoarele principii: – învăţarea trebuie percepută mai degrabă ca un proces decât în termeni de rezultate; – învăţarea este un proces continuu bazat pe experienţă; – procesul de învăţare necesită rezolvarea conflictelor între moduri dialectic opuse de adaptare la mediu; – învăţarea este un proces holistic de adaptare la mediu; – învăţarea implică schimburi între om şi mediu; – învăţarea este un proces de cunoaştere creativă.
Educaţia permanentă furnizează următoarele beneficii:
- Contribuie la consolidarea stimei de sine a persoanei care participă la procesul instructiv;
- Furnizează cunoştinţe suplimentare;
- Urmăreşte îmbunătăţirea unor abilităţi punctuale;
- Este un factor de integrare socială;
- Sprijină procesul de reorientare profesională al adulţilor;
- Oferă într-un interval scurt de timp un set de informaţii structurate astfel încât să poată fi asimilate cu uşurinţă şi puse în practică rapid după finalizarea programului de formare.
!!! Dacă faci parte din categoria tinerilor NEETs (cu vârsta între 16-29 ani, nu lucrezi, nu urmezi nici o formă de învățământ) și ai domiciliul sau reședința în regiunea de implementare Sud-Est, mai ai încă timp să te înscrii la unul din programele de formare ACREDITATE:
“Machior” – inițiere, 80 ore;
“Competențe digitale” – inițiere, 80 ore;
“Barman” – inițiere, 80 ore;
Informații și înscrieri:
Solicitant: ASOCIAȚIA HANDMADE ROMÂNIA
Bld. Ferdinand, nr. 30, municipiul Constanța, jud. Constanța
Telefon: 0720 500 063; 0724 320 220
E-mail: ahmr.neets@gmail.com
Partener: INSTITUTUL PENTRU DEZVOLTAREA RESURSELOR UMANE
Str. I. Ghe. Duca, nr. 46, municipiul Constanța, jud. Constanța
Telefon: 0788 498 223; 0784 292 785
E-mail: office@idru.ro
Articol elaborat de Expert promovare P1
BOBEȘ ANA MARIA
25.08.2023